LifeFree.pl

Dialogi Rozwojowe. Rozmowa z Anną Kapustą

Warsztat jako dzieło sztuki – Anna Kapusta i Bartosz Płazak rozmawiają o sztuce prowadzenia i doświadczania warsztatu rozwojowego, fair trade w dziedzinie rozwoju osobistego, uzdrawiającej sile więzi i tekstoterapii kulturowej.
Anna Kapusta
Anna Kapusta

Mam podobne spostrzeżenia. Na warsztatach bajkoterapeutycznych odkrywam, że rodzice z dziećmi niekiedy po raz pierwszy w życiu zaczynają tworzyć wspólną opowieść. Jest tu wiele emocji, napięcia, wzruszeń. Ludzie, ci dorośli uczą się, że najpierw trzeba dojrzeć do własnej bajki o sobie, potem można ją budować z dzieckiem. Natomiast dzieci przeżywają odkrycie rodzica jako twórcy ich bajki. Bywają momenty wielkich olśnień. Ja sama przekonuję moich uczestników, że trzeba myśleć o sobie właśnie – holistycznie. Wtedy życie także, a nie tylko warsztat staje się dziełem sztuki. Sama przeszłam bardzo poważną chorobę, którą obecnie uważam za punkt zwrotny w moim rozwoju i taką bajkę właśnie sobie opowiadam, że gdyby nie poważna kamica pęcherzyka żółciowego, który na koniec ocaliłam (ale to już inna bajka), to zapewne nie rozmawialibyśmy w ten sposób. Nie zmieniłabym tak wielu rzeczy w swoim życiu i nie znalazłabym w nim przestrzeni na zintegrowanie wielu aktywności. Taka bajkoterapia możliwa jest dla każdego. I to jest narzędzie zmiany.

W Holistycznej Szkole Trenerów szkolimy właśnie: całościowo, tak by nie ignorować żadnego ze źródła naszych potencjałów.

Dla mnie jest to jedyne rozsądne i etyczne podejście do rozwoju i wiem, że będą z tego dobre owoce. Cieszę się, że możemy tak rozmawiać i czerpać z tego, co się da. Wierzę, że ludzie docenią Wasze zasoby i zamienią je we własne potencjały. I tego Wam życzę!

Co jest dla Ciebie najistotniejsze w Twoich warsztatach?

Nazwałabym to sedno marketingiem wartości i więzi. Uczę ludzi tego, co sama odkrywam. Im bardziej jesteś bliżej siebie, tym bliżej ci do sukcesu rozumianego życiowo. To znaczy, jeśli kochasz, znajdziesz ścieżkę do realizacji. Znam wiele przykładów pozornych, czasowych sukcesów. Wszystkie kończyły się bankructwem: albo dosłownym, albo mentalnym. Jeśli jesteś w porządku, znajdziesz sojuszników. Czasem to długo trwa i wymaga wielu prób, ale warto. Moja „Szczęśliwa Żabka” uczy małych i dużych, że „szczęście jest muzyką serca” i że najpierw „trzeba ją dać usłyszeć sobie”, by następnie „dać ją usłyszeć innym”. No więc ta Żabka to też holistyczna trenerka. I ma racje. Wszelkie. Po to ją właśnie wymyśliłam.


Bartosz Płazak – założyciel Holistycznej Szkoły Trenerów, twórca ośrodka rozwoju osobistego „w Polu” http://osrodekwpolu.pl/ , serwisu informacyjnego związanego z tematyką holistycznego rozwoju człowieka LifeTree, http://www.lifefree.pl/, trener, żeglarz, terapeuta ( w trakcie szkolenia ) w nurcie psychologii opartej o proces.

 

Anna Kapusta - antropolożka społeczna i literaturoznawczyni (w zakresie antropologii literatury). Absolwentka: Podyplomowych studiów z zakresu zarządzania kulturą (Uniwersytet Jagielloński 2018), Podyplomowych studiów w zakresie: Romowie w Polsce – historia, prawo, kultura, stereotypy etniczne (Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie 2018), Podyplomowego Studium Muzeologicznego (Uniwersytet Jagielloński 2017), Podyplomowych studiów z zakresu gender (Uniwersytet Jagielloński 2007), Socjologii (Uniwersytet Jagielloński 2007), Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych (Uniwersytet Jagielloński 2007) oraz Filologii Polskiej (specjalności komparatystycznej, Uniwersyt Jagielloński 2006). Badaczka terenowa, wykonawczyni grantów badawczych finansowanych przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Uniwersytet Jagielloński. Autorka monografii naukowych: Kieszenie i podszewki. Podteksty kultury (2013), Gry w kulturę: gry w mit. Mitografia jako lektura (2012), Od rytuału do mitu? Teatr Śmierci Tadeusza Kantora jako fakt antropologiczny (2011) i Mitologie twarzy. Cyprian Norwid i Stanisław Wyspiański – próba komparatystyki mitu (2007). W latach 2012-2013 laureatka stypendium START Fundacji na rzecz Nauki Polskiej w dziedzinie literaturoznawstwa, a także m. in. Stypendium Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (2012), Stypendium Edukacyjnego Miasta Krakowa (2010) i Stypendium Twórczego Miasta Krakowa w dziedzinie literatury (2008). Biblioterapeutka, twórczyni i praktyczka koncepcji tekstoterapii kulturowej. Więcej: https://www.linkedin.com/in/anna-kapusta-08111853/

Książki: https://www.wuj.pl/page,autor,autordane,1134.html

Facebook: https://www.facebook.com/tekstoterapia/

Kontakt: kapanna@wp.pl

 

Bibliografia:

 

Publikacje w „Przeglądzie Biblioterapeutycznym”:
 1. Kapusta A., Rachwalska A., Biblioterapeutyczny program eksploracyjny, R: 2015., Nr 1., T. V., s. 89-114.
2. Kapusta A., Wyspiański biblioterapeutyczny, bo zgenderowany? O pragmatyzacji instytucji klasyka, „Przegląd Biblioterapeutyczny”, R: 2015., Nr 2., T. V., s. 53-68.
3. Kapusta A., Genderowanie percepcji. Requiem: tekst uważności, „Przegląd Biblioterapeutyczny”, R: 2015., Nr 2., T. V., s. 69-88.
4. Kapusta A., Gender lęku. Wyspiańskiego baśnioterapia „nie-męskości”, „Przegląd Biblioterapeutyczny”, R: 2015., Nr 2., T. V., s. 89-133.
5. Kapusta A., Tadeusz Kantor – projekt tekstoterapii kulturowej, „Przegląd Biblioterapeutyczny”, R: 2016, T. VI, Nr 1., s. 217-228.
6. Jazowski M., Kapusta A., Partytura Siebie. Muzeoterapia według Tadeusza Kantora, „Przegląd Biblioterapeutyczny”, R: 2016, T. VI, Nr 1., s. 231-234.
7. Jazowski M., Kapusta A., Przedmiot wzruszenia. (Anty)Coaching według Tadeusza Kantora, „Przegląd Biblioterapeutyczny”, R: 2016, T. VI, Nr 1., s. 235-238.
8. Kapusta A., Książeczka do rzeczy. W stronę biblioterapii kulturowej, „Przegląd Biblioterapeutyczny”, R: 2016, T. VI, Nr 1., s. 241-245.
9. Kapusta A., Cytat w działaniu. Studium przypadku tekstoterapii kulturowej na podstawie wystawy Izba przyjęć rzeczy biednych. Re_KOLEKCJE z Kantora, R: 2017., Nr 1., T. VII., s. 43-65.
10. Kapusta A., Gestalt pieśni. Terapeutyczny aspekt wykonań wiejskich tradycji muzycznych w opowieściach mówionych (przyczynek do badań i praktyki tekstoterapeutycznej), R: 2017., Nr 1., T. VII., s. 161-172.
 Publikacje w „Hejnale Oświatowym. Miesięczniku Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli”. Wprowadzenie na łamy „Hejnału Oświatowego. Miesięcznika Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli” zagadnień biblioterapii i tekstoterapii kulturowej:
 1. Rachwalska A., Kapusta A., Szczęśliwa Żabka wędruje. Warsztat biblioterapeutyczny w Piekarach, „Hejnał Oświatowy”, R: 2015., Nr 12/148., s. 31-32.
2. Kapusta A., Marzęcka A., Szczęśliwa Żabka. Warsztaty biblioterapeutyczne w Czernichowie, „Hejnał Oświatowy”, R: 2015., Nr 11/147., s. 24-26.
3. Kapusta A., Rachwalska A., Szczęśliwa Żabka. Opowiadanie logopedyczno-terapeutyczne, „Hejnał Oświatowy”, R: 2015., Nr 1/139., s. 24-26.
4. Kapusta A., Papier i szuflada. Baśń o niepisaniu, „Hejnał Oświatowy”, R: 2015., Nr 1/139., s. 14.
5. Kapusta A., Szczęśliwa Żabka i Dobry Dorosły. Warsztat rozwojowy dla dziecka i dorosłego: czynniki procesu biblioterapeutycznego, „Hejnał Oświatowy”, R: 2016., Nr 12/158., s. 33-34.
 Publikacje w „Biblioterapeucie. Biuletynie Informacyjnym Polskiego Towarzystwa Biblioterapeutycznego”. Utworzenie rubryki pod tytułem „Szuflada Biblioterapeutyczna” prezentującej autorskie teksty beletrystyczne, dedykowane autorskim warsztatom biblioterapeutycznym:
 1. Kapusta A., Księga Papy Krasnala. Mruczanka Kotka Nilusia, „Biblioterapeuta. Biuletyn Informacyjny Polskiego Towarzystwa Biblioterapeutycznego”, R: 2015, Nr 3(72)., s. 45-47.
2. Kapusta A., Staruszka Samowspierająca, „Biblioterapeuta. Biuletyn Informacyjny Polskiego Towarzystwa Biblioterapeutycznego”, R: 2015, Nr 3(72)., s. 47-48.
3. Kapusta A., Praca metafory. Improwizacja, „Biblioterapeuta. Biuletyn Informacyjny Polskiego Towarzystwa Biblioterapeutycznego”, R: 2016., Nr 4(77)., s. 52.
4. Kapusta A., Muszka owocówka. O spokoju znikania, „Biblioterapeuta. Biuletyn Informacyjny Polskiego Towarzystwa Biblioterapeutycznego”, R: 2016., Nr 1(74)., s. 39-40.
5. Kapusta A., Pusta miska. Opowieść o ufności, „Biblioterapeuta. Biuletyn Informacyjny Polskiego Towarzystwa Biblioterapeutycznego”, R: 2016., Nr 1(74)., s. 40.
6. Kapusta A., Niemota i niemowlęctwo. Przypowieść o sile, „Biblioterapeuta. Biuletyn Informacyjny Polskiego Towarzystwa Biblioterapeutycznego”, R: 2018., Nr 1(87)., s. 60.
 
 
 

Tagi

Ludzie

Anna Kapusta

Anna Kapusta

Jest antropolożką społeczną i literaturoznawczynią oraz certyfikowaną bajkoterapeutką i biblioterapeutką. Ukończyła kurs Bajkoterapii;
Bartosz Płazak

Bartosz Płazak

Trener
Trener kompetencji społecznych. Posiada rekomendacje trenerskie I i II stopnia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, specjalizuje się w szkoleniach kształtujących kompetencje społeczne: trenerskie, liderskie , handlowe i obszaru efektywności osobistej.

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treścia zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwe lub naruszające zasady współżycia społecznego.

Warto przeczytać

Holistyczne Szkice Trenerskie: O trzymaniu grupy

Holistyczne Szkice Trenerskie: O trzymaniu grupy

Rozwój
czwartek, 14 września 2023, 08:03
Co to znaczy trzymać grupę? Trzymać pole, trzymać krąg. Po czym poznać, że ktoś trzyma, że grupa jest trzymana… Z czym kojarzysz trzymanie? Jakie są sposoby trzymania? Kiedy pytam sam siebie, wydaje mi się, że to trzymanie to prowadzenie...
Holistyczne Szkice Trenerskie: Czarny łabędź

Holistyczne Szkice Trenerskie: Czarny łabędź

Rozwój
czwartek, 27 lipca 2023, 11:37
Łabędzie są białe. Kropka. Z daleka rozpoznajesz łabędzia. W locie, czy na wodzie. Łabędź to łabędź. A czarny jest tak rzadki, że trudno uwierzyć w jego istnienie…

Zobacz również